Search

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tahukah anda???


Makhluk-Makhluk Yang Kita Telan Secara Tak Sedar
 
Disebabkan ukurannya yang teramat kecil dan susah untuk dilihat dengan mata kasar, secara tak sedar kita telah tersedut makhluk-makhluk ini melalui udara dan debu, bahkan turut ditelan bersama makanan dan minuman yang ada.  
 

Kalau saja kita dapat melihat wajah, rupa dan bentuk makhluk-makhluk ini, pastinya kita tak sanggup untuk menelan mereka. Saya beritahu anda, wajah mereka sangat menggerunkan!(yelah 2..actually aku suka tngok..sekecil kehidupan, tetap Allah bg rezeki utk mereka hdup..)


http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu.jpg



Ini merupakan gambar dari bakteria/kutu debu yang biasa hidup di sofa dan tilam tempat tidur kita. Kalau anda tidak berasa gerun, anda bukan manusia normal :p

 


http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu2.jpg



Ini merupakan imej bakteria yang biasa hidup di bulu kucing dan anjing peliharaan. Ini adalah hasil karya pemenang pertandingan fotografi sains, iaitu Steve Gschmeissner, 61 tahun, yang mengabadikan mahluk-mahluk mengerikan ini dengan kamera yang dilengkapi dengan Microscope zoom yang mampu memperbesar ukuran sehingga beratus-ratus kali.


http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu5.jpg



Ini pula adalah imej bakteria yang biasa hidup di roti yang tidak dibungkus dengan kemas. Bayangkan saja, dalam sekeping roti Gardenia atau roti Hi-5 yang anda makan, terdapat beratus malah beribu-ribu bakteria ini. Justeru, pastikan anda membungkus roti anda dengan kemas.


http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu4.jpg



Imej di atas adalah imej larva lalat hijau yang diperbesar sehingga 100 kali ( 100x zoom). Nampak macam makhluk asing yang sangat tak kiut kan?


http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu3.jpg



Gambar ini pula hanyalah gambar lalat hitam yang selalu berterbangan dalam rumah anda. Bengiskan wajah dia ni?

3 comments:

Zehan Ilyana said...

errr...

kaykereko (Administrator) said...

takot?? ;p

Kak nad said...

ahahahaha.. menakutkan... macam alien.. kih2x..

Post a Comment

About Me

Followers